3. januar 2016

Mål for det kommende år, 2016

Sidste år havde jeg ikke sat mig selv nogle mål eller givet mig selv nogle udfordringer. Og selvom jeg fik læst en masse synes jeg ikke at det var specielt interessant. Jeg synes udfordringer og mål er en utrolig god måde at prøve nye ting på og ja, udfordre sig selv selvfølgelig.

Mine mål og udfordringer er delt ind i 3 kategorier; litterære, blog og personlige. Jeg ser frem til et udfordrende år!




Læs 100 bøger
Det første mål er at læse 100 bøger. De sidste par år har jeg formået at læse over 100 så det burde jeg også kunne i år!

Bliv færdig med 7-10 serier
Næste mål er at blive færdig med en masse serier! Jeg er for det første ekstrem dårlig til at læse serier, når jeg endelig begynder på en serie bliver jeg heller aldrig færdig med den. Jeg har derfor en stor bunke serier som enten står helt ulæste eller hvor jeg mangler at læse et par stykker. I år skal det ændres!

Læs (meget) mindre YA 
Siden jeg blev anmelder har jeg holdt mig ret meget inden for YA og jeg føler at jeg er gået glip af en masse læseoplevelser på grund af det. YA-bøger minder utrolig meget om hinanden når man har læst for meget af det, og det er simpelthen sådan et punkt jeg er nået til. Jeg vil derfor skære ned på YA!

Genlæs 5 bøger 
Vi bliver tit opslugt af de nye bøger, det gør jeg i hvert fald, så de bøger man allerede har læst bliver egentlig bare stående på hylden. Jeg vil derfor genlæse en bunke bøger i år!

'Read my shelf'
Jeg er ret så god til at købe bøger, jeg er knap så god til rent faktisk at læse dem! I år vil jeg derfor læse fra mine egne hylder! Ikke at jeg ikke læser bøger til anmeldelse, lydbøger eller låner fra biblioteket men jeg vil gøre en stor indsats for at læse de bøger jeg allerede ejer.
Målet er at læse omkring 50-60 bøger som allerede står på mine hylder.

Min søde kæreste har udvalgt 12 bøger fra min bogreol som jeg skal læse i det kommende år. Listen ser således ud:
Januar - Us af David Nicholls
Februar -  White Queen af Gwyneth Jones
Marts - The Goldfinch af Donna Tartt
April - Carry On af Rainbow Rowell
Maj - Den gyldne nøgle (Nøglens vogtere, #1) af Lene Dybdahl
Juni - The Final Empire (Mistborn, #1) af Brandon Sanderson
Juli - The Well of Ascension (Mistborn, #2) af Brandon Sanderson
August - The Hero of Ages (Mistborn, #3) af Brandon Sanderson
September - Hul i hovedet af Nicole Boyne Rødtnes
Oktober - Flappers and Philosophers af F. Scott Fitzgerald
November - Three Little Words af Jessica Thompson
December - The Life and Adventures of Santa Claus af L. Frank Baum
Læs 10 klassikere
Jeg har opdaget en kærlighed til klassikere men alligevel vælger jeg andre bøger i stedet for. Jeg vil derfor læse mindst 10 klassikere i 2016! Jeg har også en '20 bøger før 20' liste som er fuld af bøger jeg gerne vil have læst inden jeg fylder 20 i marts 2017.

12 lydbøger
Jeg er rigtig glad for lydbøger og da jeg nu har et abonnement hos storytel i et helt år vil jeg udnytte det. Mit mål er derfor at lytte til mindst 1 lydbog om måneden - gerne mere.

Årlange læseoplevelser
I 2014 købte min far 365 stories til mig som er en forunderlig bog. Der er en historie til hver eneste dag i året, hver på 365 ord! I år vil jeg gerne læse denne bog! Jeg fejlede sidste år, så jeg prøver igen!
Jeg fik også købt The Happiness Project af Gretchen Rubin i starten af 2015 så jeg kan endelig få genlæst denne dejlige sag! Mit mål er at læse den et kapitel af gangen, da den er inddelt i 12 kapitler - altså 12 måneder.



Lav et nyt 'til anmeldelse'-spreadsheet - og brug det
Jeg har 99% styr på de bøger jeg har til anmeldelse, men da jeg får fra diverse forfattere, forlag og sider kan det hænde at nogen bliver glemt. Derfor vil jeg lave et nyt 'til anmeldelse'-spreadsheet i excel så jeg kan holde styr på alle bøgerne!

Opdatér og brug libib
Sidste år opdagede jeg en side kaldet libib.com. Det er lidt som goodreads, men der er mere fokus på dit hjemmebibliotek. Du scanner alle de bøger ind du har derhjemme og så kan du lave kategorier, markere dem som læst, give dem stjerner, anmelde dem osv. Det er en smart måde at holde styr på hvilke bøger man har og andre kan også se dine bøger - så hvis der skal gives gaver ved de hvilke de ikke skal købe.

Opdatér anmeldelses-arkivet jævnligt
Jeg er så dårlig til at huske at opdatere i mit arkiv af anmeldelser! Jeg vil rigtig gerne blive bedre til at opdatere og holde styr på det.

Få lavet visitkort
Jeg vil SÅ gerne have lavet visitkort så i år er året hvor jeg får det gjort! Måske i form af bogmærker?

Lav en ny 'blog-planner'
I sommers lavede jeg en såkaldt 'blog-planner' som jeg har været virkelig glad for. Da jeg nu har 2 blogs bliver jeg nødt til at have bedre styr på det hele.  Jeg er også ret så glad for kalendere!



Lær fransk
Mit helt store personlige mål er at lære fransk! Bare læseforståelse, jeg behøver ikke at kunne tale fransk. Jeg opdagede nemlig duolingo.com for et par måneder siden og det er simpelthen perfekt!

Drik mere vand
Hvert eneste år har jeg 'drik mere vand' på min liste, jeg håber snart jeg finder et godt trick!

Bliv mere organiseret
Jeg vil dedikere året til at blive bedre til at organisere mine ting. Fx libib til hjemmebiblioteket og at holde styr på anmeldelsesarkivet. Jeg har mange aspekter af mit liv jeg gerne vil have organiseret!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar