30. april 2016

Måneden der gik, april

BØGER LÆST I APRIL
April har været en af de bedste måneder i år på alle måder! Jeg startede i praktik som lærer d. 6 og jeg er vild med det! Jeg skal være der indtil sommerferien og jeg er ikke i tvivl om at jeg skal søge ind på læreruddannelsen til sommer. Endelig har jeg en idé om hvordan min fremtid ser ud og det gør mig mere rolig.

I marts

  • Læste jeg 10 bøger og 1 novelle
    • 5 af de 10 bøger var skrevet af kvindelige forfattere og 5 af mandlige forfattere
    • 3 af de 10 bøger blev udgivet i år
    • 6 af de 10 er voksenbøger, 3 YA og 1 middle grade
    • 7 paperbacks, 2 ebøger og 1 lydbog
    • 5 på engelsk og 5 på dansk
    • 6 bøger var til anmeldelse, 3 fra storytel og 2 af mine egne (Jeg valgte at lytte til den ene anmeldelsesbog på storytel i stedet for at læse den)
  • Købte jeg 15 bøger og modtog 5 til anmeldelse
  • Påbegyndte jeg 2 nye serier; The School for Good and Evil og Flawed
  • Mødte jeg en forfatter! Mikkel Rosengaard var i Esbjerg for at signere og vi fik en hyggelig snak. 

Læste jeg
Jeg læste 10 bøger, hvilket jeg i bund og grund er overrasket over. Jeg har været i en mild reading slump og har ikke rigtig haft lyst til at læse men efter Dewey's 24 hour read-a-thon fik jeg læst en god sjat bøger på få dage. 
  • Februar (Calendar Girl, #2) af Audrey Carlan 
  • Marts (Calendar Girl, #3) af Audrey Carlan 
  • Half Irish af Peter J. S. Waugh  ★ (anmeldelse på engelsk)
  • Jeg er her stadig af Clélie Avit ★ (anmeldelse)
  • Forestillinger om Ana Ivan af Mikkel Rosengaard 
  • The School for Good and Evil (The School for Good and Evil, #1) af Soman Chainani ★.5
  • The Girl from Everywhere af Heidi Heilig ★.5
  • Prinsesse Bari af Hwang Sok-Yong 
  • Violets & Violence af Morgan Parker 
  • Flawed (Flawed , #1) af Cecilia Ahern ★.5 (lydbog)
Måneden startede ret godt ud med nogle høje rating som ligeså stille blev lavere og lavere. Jeg kom ud af den reading slump som jeg var ved at falde i, i marts ved hjælp af de første par bøger i Calendar Girl serien som Lindhardt & Ringhof lige er begyndt at udgive. Jeg havde ikke forventet det store, og det er ikke ligefrem kvalitetslitteratur, men hvis man har brug for noget nemt så er de gode! De er også ret korte, så de flyver forbi. 

Half Irish er en bog jeg modtog i oktober sidste år til anmeldelse og jeg elskede den. Jeg var i Dublin i 2014 og jeg blev forelsket. Jeg har siden ledt efter bøger som finder sted i Irland og Half Irish skuffede ikke! Det er en god ungdomsbog som fangede den følelse jeg fik i Irland og jeg nød den! Den kan anbefales! 

Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet af Jeg er her stadig af Clélie Avit men jeg havde frygtet at det ville være for plat. Jeg kan dog ikke sige andet end at jeg elskede den og aldrig vil skilles med den. I kan læse mine tanker her

Siden jeg skulle mødes med Mikkel Rosengaard ville jeg læse hans voksenbog Forestillinger om Ana Ivan og den skuffede heller ikke! Jeg er utrolig imponeret over historien og selvom jeg lagde den fra mig for over 2 uger siden kører den stadig rundt i mine tanker. Det er en fænomenal bog som overraskede mig på mange måder. 

The School for Good and Evil er nok den største skuffelse denne måned og jeg har allerede 'solgt' den til den lokale brugtbogshandel. Jeg har hørt så mange gode ting når det kommer til serien og plottet alene solgte egentlig bogen til mig. En magisk skole som inkoporerer eventyr! Mine forventninger var ikke skyhøje men jeg er alligevel utrolig skuffet. De første 50 sider er dog værd at læse. 

The Girl from Everywhere er endnu en overraskelse! Den blev tilsendt fra Hot Key Books og jeg er egentlig forundret over at de havde flere anmeldelseseksemplarer tilbage. Jeg har set den overalt på de engelske og amerikanske sider og den har fået fantastiske anmeldelser. Rejse, eller navigation, gennem tiden ved hjælp af kort - mere behøver man ikke at vide.

De sidste 3 bøger har jeg ret ambivalente følelser omkring. Prinsesse Bari var fantastisk i begyndelsen og utrolig sørgelig gennem hele bogen. Jeg tror ikke at jeg nogensinde har oplevet så megen ulykke på så få sider! Violets & Violence var endnu en skuffelse og var overhovedet ikke som forventet. Plottwistet til sidst forekommer mig som en dårlig joke og en lidt for 'far-fetched'. Flawed kom jeg kun igennem fordi jeg hørte den som lydbog men den var god nok alligevel. Samtlige bøger har gode og dårlige sider og jeg overvejede at stoppe flere gange under læsningen. 

Novellen jeg læste er Sort boks af Jennifer Egan som jeg er ret imponeret over. Det er en spionlog skrevet i twitterformat, samt i 2. person! Det var en fed oplevelse! 

De litterære mål
  • Jeg er stadig på 9 færdiglæste serier! 
  • Når det kommer til ratioen af ungdomsbøger har jeg læst lige mange voksen- og ungdomsbøger i år - indtil videre. Ifølge mit spreadsheet står den på 17 af hver og en new adult samt 3 middle grades. Idéen er at jeg ikke læser nær så mange ungdomsbøger som jeg har gjort de andre år. 
  • Genlæsning står stadig på 2 mod mit mål af 5
  • Jeg har læst 18 bøger på mine reoler ud af de 38 bøger jeg har læst i år, 12 af de 38 er modtaget til anmeldelse! Idéen med dette mål er også at holde fokus på at det ikke tager overhånd.
  • Klassikere ligger også stadig på 5 ud af 10!
  • Lydbøger er nu på 5 ud af 12! Jeg lyttede til Flawed denne måned og er lige begyndt på The Book Thief
Det ser ud til at april ikke gjorde meget i forhold til de litterære mål, men jeg har været foran pga. de sidste 3 måneder så det går nok! 

Forhåbentlig kommer der en masse indlæg i løbet af maj! Jeg har allerede et par stykker planlagt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar