12. juni 2016

Ved første blik, Dragerne

Dragerne (Sagaen om Talon, #1) af Julie Kagawa, udgivet i april 2016. Modtaget til anmeldelse fra forlaget
Ved første blik handler om det første indtryk jeg får af en bog; omslag, titel, det første kapitel, forventninger og den første paragraf så I kan læse en smule med. Det vil måske ændre sig som tiden går. 

Denne gang omhandler det Dragerne af Julie Kagawa som er første del i Sagaen om Talon. Jeg har længe haft lyst til at læse noget af Julie Kagawa og muligheden bød sig da HarperCollinsNordic valgte at oversætte og udgive Dragerne. Bogen omhandler drager som skjuler sig i menneskekroppe. Helt præcist følger vi Ember som udadtil ligner en 16-årig pige men egentlig er en drage. 

Jeg vidste hvad bogen handlede om i første omgang og når det kommer til den danske udgave er der ikke meget som kan aflede fra 'drage-temaet'. Både titel og omslag indbyder til en fantasy med drager som hovedemne og det kan jeg ikke se et problem med. Jeg håber at de beholder omslagene for de andre bøger også! 
- Jeg har netop fundet ud af at det bliver en serie på 5 bøger og ikke en trilogi! 

Første kapitel var ikke nær så rammende som jeg havde håbet! Jeg havde håbet på at jeg blev suget ind med det samme og ikke være i stand til at slippe bogen igen, og det var ikke helt det jeg fik. Jeg ser dog stadig frem til at læse videre! 
Dragerne begynder med sætningen;


"Ember, hvornår døde dine forældre, og hvad var dødsårsagen?"
Dragerne af Julie Kagawa, s. 11 

Ember og tvillingebroderen Dante, sidder i en bil på vej ud til deres vogtere. De er fyldt 16 og bestået første del af deres træning så de kan nu bo blandt mennesker. Første kapitel er egentlig fyldt med nye oplevelser for Ember og Dante. Ikke nok med at de møder deres vogtere så tager de en tur på stranden som ligger nedenfor huset hvor de møder de en flok teenagere!
Jeg tænker at dette er det bedste tidspunkt at læse bogen på, den er overraskende sommerlig med sol, strand, lækre fyre og nye venskaber. Indtil videre er mit indtryk at det er en ungdomsroman hvor fortælleren tilfældigvis er en drage og på sin vis kan jeg godt lide den vibe. Jeg håber dog, og forventer, at det bliver mere fantasy-esque længere ind i bogen.

fun fact: det tog mig 20 sider at indse at Ember er en pige.. Jeg er ikke stolt af det.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar