14. maj 2016

Hambros Allé 7-9-13 af Lotte Kaa Andersen

Hambros Allé 7-9-13 af Lotte Kaa Andersen. Udgivet af Turbine i august 2015. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 291 sider. Voksen, skønlitteratur. 3 ud af 5 stjerner.


Hambros Allé 7-9-13 startede som en blogroman på hambrosalle7-9-13.com. Hun valgte at skrive videre og samle teksterne i en roman, så vidt jeg ved kan du stadig læse teksterne på hjemmesiden. 

Da jeg læste om Hambros Allé 7-9-13 blev jeg meget interesseret, og den mindede mig om et eller andet som jeg på tidspunktet ikke kunne finde frem til. Jeg har dog siden indset at min interesse i bogen må være baseret på, at den minder om Borgerligt tusmørke af Simon Fruelund som jeg også var interesseret i, i en overgang. I begge bøger følger vi beboere på en bestemt vej, men så vidt jeg kan huske, så følger Borgerligt tusmørke langt flere personer end Hambros Allé

Jeg begynde umiddelbart at læse Hambros Allé den dag jeg modtog den, men jeg nåede ikke længere end 50 sider. Historien kunne simpelthen ikke fastholde mig så jeg lagde den fra mig. Jeg prøvede dog igen for nyligt og denne gang var jeg langt mere interesseret i historien! Hambros Allé fortæller historien om 3 ægtepar; Line og Kristian, Ask og Cille samt Kaare og Caroline. Vi kommer ind på livet af alle karaktererne. Fokusset skifter dog mellem de 3 ægtepar igennem bogen, i starten ser vi mest til Line og Kristian, sidenhen til Kaare og Caroline, så til Ask og Cille og så tilbage igen. Jeg føler dog stadig at vi ser mere til Line og Kristian end de to andre par. 

Line og Kristian er det ældste par vi følger. De bor i nr. 13 og er umådelig velhavende. Ask og Cille er det yngste, de er nytilflyttere med 2 børn og bor i nr. 7. Det sidste par er selvfølgelig Kaare og Caroline, de er også meget velhavende og bor i nr. 9 med sønnen Lukas. 
Vi følger hver især de 6 karakterer, men i få tilfælde følger vi et par andre karakterer. Jeg er glad for at vi får hver deres syn på begivenhederne og deres ægteskab. Jeg er også helt vild med at der ikke er en altvidende fortæller som går ind og kommenterer. Vi får stadig tingene fra flere synsvinkler og usikkerheden i, hvem der egentlig har ret er spændende. 

Lotte Kaa Andersen har gjort et utrolig godt arbejde i forhold til udførelsen. Man kan mærke at nogen ulmer under overfladen hos Line og Kristian, men det forbliver usagt igennem en stor del af bogen. Man kan fornemme uroen uden at der bliver sat ord på, og det synes jeg er godt klaret. Du er ikke i tvivl om at der er noget galt. 
Jeg var også overrasket over hvor virkelig bogen føles. Det er ikke guld og grønne skove det hele, der er problemer i hvert ægteskab og det beundrer jeg. Hvert af de 3 ægteskaber er specielle, de ligner ikke hinanden på nogen måde, og for mig er det virkelighedsnært. Jeg har altid haft lyst til at læse om hvad der sker efter hvedebrødsdagene og det gav Hambros Allé mig. 

Lines karakter forbløffede mig. Jeg havde forventet en snobbet, ældre kvinde, men snobbet er hun faktisk ikke. Line vil gerne hjælpe Cille, og finder også en måde at gøre det på til sidst, og det sætter jeg stor pris på. Jeg havde ikke forventet dette træk hos Line. 

Jeg var overrasket over at jeg kunne relatere til nogle af karaktererne, i forhold til den store aldersforskel. Kaare har et stort ønske om at komme ind i 'det højere samfundslag', han ved at an skal kæmpe for det og at det kan være en hård kamp, men også at det er det værd. Det var præcis sådan jeg havde det da jeg startede denne blog, jeg følte mig som en tilskuer, præcis som Kaare, og jeg ville gerne ind i 'kliken'. Jeg ville så gerne være anmelder for danske forlag sammen med de andre bogbloggere og det var en hård kamp, dog ikke nær så hård som jeg havde forventet. Jeg føler endelig at jeg er 'inde' - og det er efter bare 8 måneder! 

Jeg har valgt at give Hambros Allé 3 ud af 5 stjerner. På sin vis var jeg overrasket over bogen men der manglede også noget. Selv anden gang havde jeg ikke problemer med at lægge den fra mig og det trækker ned. Det er dog en underholdende bog.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar