5. februar 2016

Runemagikeren af Sidsel Katrine Slej

Serie: Sanddrømmeren, #2
Udgivelsesdato: Oktober 1, 2015
Forlag: Turbine
Genre: Ungdomsbøger, fantasy
Format: Paperback, anmeldereksemplar
Kilde: Modtaget fra Turbine til gengæld for en ærlig anmeldelse
Antal sider: 288 sider 
Min rating: ★★★★.5/5

GoodreadsSaxo Bogreolen.dk


Sanddrømmeren, Fréa, er tilbage i denne spændende opfølger til den første bog om pigen, der kan se ind i fremtiden.

Da Fréa kommer til Asgård for at begynde sin oplæring som valkyrie, finder hun hurtigt ud af, at det ikke er alt, hun er god til. Men Fréa har på den anden side nogle helt specielle evner. Hun er sanddrømmer og kan se fremtiden i drømme, og så mener Asgårds mest berømt vølve også, at Fréa kan lære at tøjle runernes magi.

Det er ikke kun Fréas forlovede, den mystiske Magne, der er interesseret i den smukke valkyrie, og snart får Fréa brug for alle sine evner, da nogen lykkes med at forgifte ungdommens æbler. Ondskaben rører på sig, og der snakkes i krogene om, at Fréas forlovede spiller en rolle i de ulykkelige begivenheder.

Da dette er anden bog i serien vil der være spoilers for forgængeren; Sanddrømmeren. Min anmeldelse af Sanddrømmeren er at finde her.

Sanddrømmeren sluttede på en meget 'blid' måde; Fréa og Magne går en tur og vi får fortalt at efteråret er på vej. Runemagikeren er ikke nær så blid! Den slutter midt i det hele - en såkaldt cliffhanger, fordi den lader dig hænge - og nu skal vi vente på den tredje bog. På grund af cliffhangeren er det umuligt at vente!

Hvor at Sanddrømmeren omkredsede syner, omkredser Runemagikeren selvfølgelig runer - hvilket jeg finder utrolig interessant. Vi får endda en guide til de forskellige runer som f.eks. Gyfu eller Kauna. Jeg blev helt opslugt af historien bag runerne og hvordan man praktiserer runemagi- Ærlig talt ville jeg ønske at bogen var længere bare så jeg kan lære mere om denne runemagi.

Runemagikeren har mere action i sig end Sanddrømmeren har så at sige at den var umulig at lægge fra sig er en underdrivelse! Jeg blev nødt til at vide hvad der skete og når man kom til et punkt hvor man troede man kunne lægge bogen ned så skete der noget nyt og sådan fortsatte det hele vejen igennem. Jeg er forbløffet over i hvor høj en grad jeg blev opslugt af Runemagikeren, for det meste er efterfølgeren dårligere end den første bog i serien men denne gang er de på ligefod.

Fréa vokser i denne bog, og selvom hun stadig gør som det passer hende så er hun blevet bedre til at høre på andre - det fortæller jeg i hvert fald mig selv. Jeg synes klart at Runemagikeren er mere 'voksen' end Sanddrømmeren og det glæder mig. Det er en serie som ikke holder sig i ungdomsgenren men grænser sig op til en 'ung voksen' og det mangler vi mere af.
Der opstår dog stadig den ene overraskelse efter den anden og jeg gispede i hvert fald mere end én gang under læsningen af Runemagikeren.

Jeg er stadig forundret over hele universet i disse bøger. Det er så fantasifuldt, også selvom det ikke er helt fuldendt. Jeg elsker at læse om den nordiske mytologi og se hvordan guderne er i denne 'udgave' af mytologien. At Odin ikke er helt så god og at Frejas datter er lidt af en ***** gør mig utrolig glad. Det er Sidsel Katrine Slejs udgave af den nordiske mytologi og det viser sig at jeg i den grad er fan!



Nu da jeg har sagt hvad jeg ville i forhold til indholdet bliver jeg nødt til at snakke om Magne! Jeg ville ikke spolere glæden eller overraskelsen over Magne så jeg undlod at snakke om ham i min anmeldelse af Sanddrømmeren. Jeg havde også advaret jer om at jeg ville snakke en del om Sanddrømmeren i denne anmeldelse, så her er vi;

Jeg elsker Magne, eller jeg kunne lide ham bedre i Sanddrømmeren end i den her, men han er så sød! Jeg dånede, som man jo siger, over hans kærlighed til Fréa og jeg tror i den grad på tiltrækningen mellem dem. At han er ældre gør mig ikke noget - inden for rimelighedens grænser selvfølgelig - og jeg synes at Fréa på én og samme gang virker ungdommelig og vis. Sammen med Magne udvikler hun sig til denne unge kvinde, som samtidig er sårbar og ja, ung. Hun er ikke den samme Fréa som vi mødte i begyndelsen og jeg er glad for denne nye Fréa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar